Hurrá, állást keresek! :(

Hurrá, állást keresek! :(

Ne rúgd ki, mielőtt felvennéd

2021. július 21. - Allaskereso

ne_rugd_ki.jpg

Tudom, igencsak furcsán hangzik ez a cím, de az utóbbi időben volt némi tanulságos tapasztalatom, így gondoltam, megírom, hogy azok a vezetők és HR-esek okuljanak belőle, akiket érint. Mert talán ők is olvassák a blogomat. :)

Cikkem lényege, hogy elkerüljük azt, hogy felveszünk valakit, majd idő előtt meg kell tőle válnunk, ami törés és kudarc mind a munkavállaló részéről, mind pedig a toborzó/HR-es vagy épp a vezető részéről.

Adott egy ember, akit hosszabb-rövidebb kiválasztási folyamat után felvesznek egy céghez. Belekerül egy körforgásba. Mit tapasztaltam én munkavállalóként HR-es, oktatási és egyéni vállalkozói tapasztalatommal?

1. Mielőtt felveszel valakit, te magad legyél tisztában azzal, hogy milyen embert szeretnél és pontosan milyen feladatokat kell majd ellátnia. Sajnos tapasztalom (ez inkább a kis cégekre jellemző), hogy ez simán nincs meg. Főleg egy olyan cég esetében, ahol az a munkakör még nem létezett idáig, most alakul ki, illetve amikor a kisvállalkozás azért vesz fel egy új embert, mert már nem bírja a tempót.

Mi a baj ezzel? Nos, ha a vezető(ség) tudatosította magában, hogy ez a helyzet és ezt az új embernek is elmondta, akkor semmi. A probléma akkor áll elő, amikor a szerencsétlen újonc egy olyan cégbe kerül be, ahol alapjáraton zűrzavar van, és ezzel maga a cég sincs tisztában.

Amikor egy új ember lép be a cégbe, normál esetben egy stabil légkörnek kellene őt fogadnia, ahol 1-3 hónapon belül felveszi a fonalat, megismeri azokat a tevékenységeket, amelyeket csinálnia kell, megismerkedik mindenkivel, akivel kapcsolatban lesz a munkája során, tudja, hogy mit várnak el tőle… és azt tudja is csinálni. Persze munkakörtől függően lehet, hogy még később is mentorálásra szorul, de alapvetően ennyi idő alatt már nagyjából önállóvá válik.

Nem véletlen ez az idő (3 hónap) az, amit a legtöbb cég próbaidőként meghatároz.

Egy új embernek idő kell ahhoz, hogy integrálódjon a cégbe, egy olyan környezetbe, ahol még nem volt ezelőtt. Lehet, hogy már végzett olyan tevékenységet, de a kollégákat nem ismeri, a helyi elvárásokat, szokásokat szintén nem. Mondhatjuk úgy, hogy kicsit ő is zűrzavarban van, amikor megérkezik.

Ha a többiek is abban vannak, akkor ebből semmi jó sem fog kisülni. Vagy a cég válik meg pár hét után az embertől – hiszen csak nem tudja kitalálni és még nyújtani is azt, amit még a vezetők sem tudnak –, vagy az ember fog hanyatt-homlok menekülni. Vagy mindkettő egyszerre.

2. Miután felvetted, adj neki időt és lehetőséget arra, hogy bizonyítson!

Ne küldd el 3 hét után, hogy nem felelt meg. Adj neki esélyt arra, hogy megfelelhessen.

Hidd el, az új kolléga baromira nem akar megint egy idegőrlő kiválasztási folyamatot elindítani egy másik cégnél!  És azt gyanítom, hogy a HR-es sem akar megint toborozni, interjúkat végigülni, önéletrajzokat olvasgatni. Nyilván ezernyi módon el tudná „ütni” a munkaidejét ehelyett.

3. Van egy harmadik érdekesség, amibe valahogy nem gondolnak bele úgy tűnik azok, akik a személyzettel foglalkoznak.

Nyers, de fontos:

ha el kell küldened az embered, akkor az a te kudarcod is.

 
Miért? Egyszerű: megbuktál megtartásból. Persze, előfordul, hogy rossz embert vettél fel, de szerintem ez kevésbé jellemző. Ahová én jelentkeztem, ott 5 – azaz öt – részből állt a kiválasztási folyamat. Iszonyú mennyiségű energiát tettek bele az egészbe, minden egyes emberbe. És persze nekem is ilyen mennyiségű energiát kellett belefektetnem. Nem egész 1 hónapon belül küldtek el úgy, hogy a belső képzést sem fejeztem be, és még csak indoklást sem tudtam kiszedni az illetékesből. Máig nem tudom, mi volt a baj :) Talán igaz az, amit több barátom is mondott: sokkal több van bennem, mint ami oda kellene, és ez elég gyorsan ki is derült. Nem tudom, de nem is lényeg.

Összegzés:


Szóval: ne küldd el az embert mielőtt igazából felvennéd! Hagyj neki időt – és persze magadnak is –, hogy képesek legyetek együtt dolgozni. És, ami talán a legfontosabb: kommunikáljatok egymással. Ha valami nem tetszik, valami mást várnál el, akkor mondd el az új embernek, ne várd el, hogy kitalálja magától. És ne is rúgd ki, miután nem sikerült kitalálnia a gondolataidat.

Te tapasztaltál már ilyesmit akár dolgozóként, akár vezetőként?

A bejegyzés trackback címe:

https://allasom.blog.hu/api/trackback/id/tr4116634380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

evilwolf 2021.07.22. 09:24:48

A munkáltat/tulajdonos a HR-essel csak tökön szúrja magát. Jó sok pénzt dob ki rá, aki kiválasztáskor elküldi a jó melóst, s felveszi azt, akit hamarosan el kell hajtani, vagy elmegy magától.
A HR-es pénzkidobás!
A HR-es pofára, szimpátia alapon válogat, s nem valódi tudás, szakmai múlt szerint,
ergo, felveszi azt akinél "megvan a kémia", és elhajtja azt, aki nem adja jógyereket és nem nyáladzik egy interjún, de van benne tudás.
Az ilyen HR-es a tulajdonos zsebe, a cég érdekei dolgozik.
Javaslom a tulajok számára, hogy tegyék próbára a HáeReseket, küldjenek "kém" felvételizőket az állásinterjúkra.

So No 2021.07.22. 17:34:10

Azsiaban dolgozom immar nyolc eve. Elegge elszoktam a hazai HR-es hulyesegektol, mert itt a cegek konkret ajanlattal tisztelik meg az embert (Lass csodat, a fizetest sem nekunk kell kitotozni.), es utana tobb lepcsos SZAKMAI fordulok vannak.

Mostanaban tobb hazai ceg megkeresett. Ket dolgon akadtam ki.

Egyik az angol nyelvi felmero! Gondolom elo volt irva a HR-esnek, hogy letesztelje a tudasom, de azert nyolc ev egy volt angol gyarmaton csak eleg, hogy ne kelljen ezt a kort lefutni.

Masik a probaido. Megprobalnak ugy elcsabitani a tropusokrol, hogy az itteni fizetesem harmadat igerik (nem a vasarloertekrol beszelek, csak a forintositott osszegrol) es nem ertik, mi a bajom a probaidovel. Tegyuk fel, hogy valami csoda folytan hazajovok, es harom honap mulva kitesznek, akkor mit csinalok? Az egy eves fix szerzodes szerintuk tulzas, szerintem alap!

Végtelen Ciklus · https://vegtelenciklus.hu/ 2021.07.22. 17:58:12

Hasonló helyzetbe kerültem, mint Te. Nálam az volt a helyzet, hogy junior programozóként 1-2-3 hónap alatt 2-3, az általam ismertektől totál eltérő technológiát akartak velem megtanultatni. Ebben még benne is voltam (érdekelt a dolog és segítséget ígértek), de amikor kiderült, hogy ők tulajdonképpen azt várják, hogy ezekben a technológiákban 4-5 év tapasztalatát is szerezzem meg negyedév alatt, hát meglepődtem. Nem vicc, tényleg megkérdezték kb. 3 hét után, hogy "mikor leszek készen egy országos projektre, ugye mostanában?"

A másik abszolút baromság az volt, hogy a mentor srác olyan szinten összeférhetetlen volt, hogy sem személyesen, sem online nem volt hajlandó találkozni hetekig. Mentori segítség, feladatkiadás, feladatellenőrzés, éles projektfeladatok egyáltalán nem voltak. Én magam és a jelenlévő kollégák próbáltak valamennyire szintre hozni.

Végül érezhető volt, hogy meg akarnak szabadulni tőlem. A 3 hónapos próbaidő lejárta előtt egy héttel én léptem meg kilépést. Kerek perec elmondtam, hogy nem tudok együtt dolgozni X.-szel, a mentorommal. Persze akkor még eljátszották "a mi már átutaltuk a fizetésedet" című lemezt, a fizu meg hetekig sehol sem volt.

Most persze nagyobb kulimászba kerültem, mert így csak külön magyaráznivaló lett az a 3 hónap munkaviszony. Jobb híján azt csináltam, hogy "papíron" még ott dolgozok, így legalább állásinterjúkra hívnak (persze uborkaszezonban még az is hetekig tart).

CoolKoon 2021.07.22. 18:51:10

@evilwolf: "A HR-es pofára, szimpátia alapon válogat" - Ahogy mindenki, a menedzserek is. Még azon kevesek is, akik amúgy nem kimondottan ostoba tökfilkók.

CoolKoon 2021.07.22. 19:02:29

"Nem véletlen ez az idő (3 hónap) az, amit a legtöbb cég próbaidőként meghatároz." - Hát....az igazi kutyaütők/szélhámosok leleplezésére elég kevesebb idő is, az illető valódi teljesítményének leméréséhez pedig a 3 hónap kevés.

"Ne küldd el 3 hét után, hogy nem felelt meg." - Muhahaha de :D Ha felfognák a cégek, hogy nem így működnek a dolgok, akkor ma Mo. nem ott tartana, ahol. De hát ahhoz az is kéne, hogy a komplett cégvezetésnek ne fűrészpor legyen az agya helyén ugyebár...

"Adj neki esélyt arra, hogy megfelelhessen." - Azt nem lehet, rohadékéknál az a gyengeség jele lenne...

"ha el kell küldened az embered, akkor az a te kudarcod is." - Hahahahaha :D Olyan Mo-n, sőt, egész Kelet-Európában nem létezik, hogy a sok seggarc nagyfőnök közül akár egy is hibázzon :D Itt csak és kizárólag az alkalmazottak hibázhatnak...

"még csak indoklást sem tudtam kiszedni az illetékesből" - Még szép hogy. Nem mondhatta a képedbe, hogy "azért küldünk el, mert nem tetszik a pofád, hányinger kerülget minket már attól is, ha megszólalsz". 1 hónap után (a belső képzés kellős közepén...) csak az igazán gennyláda helyek rúgnak ki bárkit, olyan cégek, ahonnan az értelmes emberek amúgy is menekülnek.

Jó poszt ez, de az esetek 99%-ában egészen biztosan süket fülekre talál.

CoolKoon 2021.07.22. 19:07:22

@Végtelen Ciklus: "amikor kiderült, hogy ők tulajdonképpen azt várják, hogy ezekben a technológiákban 4-5 év tapasztalatát is szerezzem meg negyedév alatt, hát meglepődtem." - Sajnos ez tipikus. Ilyen helyeken (leginkább banki környezetre emlékeztet az elmondásod alapján amúgy) csak a csúszómászó, gusztustalan szélhámosok maradnak meg, akik nem sokat tudnak, de látványosan tudnak munkát színlelni, mindenre igent mondanak, és közben semmihez sem értenek. Sajnálom, hogy így esett, de a lelki egészséged megőrzése érdekében talán jobb is így.

zsu80 2021.07.22. 20:14:34

Olaszországban szezonalis munkára jelentkeztem egy boltba ami 3 honapig tartott volna. Egy közvetítő hívott fel, mondtam hogy ha egy nap 2x kell menni (délelőtt, majd pár ora szünet es délutáni muszakra visszamenni) nem érdekel, mert ahhiz messze van a lakhekyemtol hogy napi 2x menjek. Mondta hogy nem, folyamatos műszak. A boltban az interjun kiderult hogy bizony 2x kell menni. És az is hogy a 3 hónapos munkaszerződésből 60 nap a próbaidő. Nem érdekelt tovább.

élhetetlen 2021.07.22. 22:44:47

@evilwolf: Egy kicsit off, mert nem álláskeresés. Jó, régen volt, mert már 9 éve nyugger vagyok, de felvételi kapcsán nem találkoztam HR-essel, mert mindig hívtak, beszéltem a főnökkel, aztán leszólt, hogy intézzék, új dolgozó jött. Az utolsó munkahelyemen hosszú időt töltöttem, több, mint 25 évet, de teljesen más feladatokkal, más munkakörben, úgy öt évente váltva, tehát nem untam. (telefonos cég), Aztán egy hülye szitu, a 25 éves törzsgárda tagság azt hittem jó valamire. Kiderült, hogy a híradástechnikai szakközép iskolát beszámítják, én egy gép- és híradásipari technikumba jártam. (Hogy nézett volna ki a híradástechnikai technikum, mint megnevezés). HR, én nem híradástechnikát végeztem, hanem híradásipart. Beküldtem az aktuális lapokat az éves leckekönyvekből, hogy átviteltechnika, távbeszélő technika, stb, ezek külön tantárgyak voltak. Nem fogadta el a HR, még fel is hívott a vezető, és gúnyosan megjegyeztem, hogy híradástechnikát, mint tantárgyat nem látott. Miért is kéne tudnia egy ilyen cégnél a HR-esnek, hogy ezek együttese a híradástechnika?

élhetetlen 2021.07.22. 23:35:46

@So No: Másnak írtam, „mert mindig hívtak,”, Javítok. Nem, egyszer jelentkeztem egy akkor még újsághirdetésre, (külker cég), mert 7 év után hirtelen felindulásból kiléptem a cégtől egy Mószer Aranka miatt, bár voltam vállalati kiváló is, és volt miniszteri dicséretem is. Ez csak sztori. Telefon, menjek be, beszélgetés, holnap kezdhetek. Csak azt nem értettem, hogy a bérszámfejtők miért örülnek ennyire egy idegennek. Péntek volt, és kiderült, hogy aki a bérszámfejtő rendszert csinálta, az a cég nem hajlandó egy sima DBASE adatbázisból kiszedni a dolgozók év végi jutalékát, és volt egy majd 40 fős informatikai osztály, de egy ember sem, aki ezt vállalta volna. Még aznap hazavittek egy géppel, és egy nyomtatóval, hétfőn vittem a listát. Blokkolóórás rendszerben voltunk, a bérszámfejtők, mikor hó végén éjszakáztak, szóltak, hogy cseréljünk kártyát, kényeztettek. De egy olyan osztályon voltam, ahol az osztály egyik fele a főnökkel ebédelt, a másik nem, és senki nem csinált semmit. Na, erre jó a próbaidő, mert mikor adott cég felhívott, hogy kellenék, akkor lazán mondhattam a próbaidő alatt, hogy holnap már nem jövök. Ez kétoldalú. Nekem ott nem kellett volna egy év, és felmondási tortúra.

Túl sok felhasználó 2021.07.23. 09:49:05

Svájc, téli szezonra beugrót kerestek január eleji belépéssel, a két ünnep közt kezdtek el hirdetni. Épp ráértem, jelentkeztem, fel is hívtak, letárgyaltunk majdnem mindent. A tulajdonossal beszéltem, kis szálloda volt ez, nem volt HR.
Igazából nem volt ez egy álommunkahely, de mint írtam, arra az időre pont ráértem, nem akartam otthon unatkozni, meg hát jobb a fizetés mint a pénz nélküliség. De úgy vállalható volt a hely a tárgyalások alapján.
Aztán az első munkanapom előtt átküldte a szerződést, akkor jött a durva meglepetés olyan témában, amiben nem is gondoltam volna, hogy gond lehet. Ugye az ilyen szerződéseket ilyen téli szállodában úgy szokták írni, hogy a szerződés vége a szezon vége, de dátum nélkül. Mert hiába van betervezve egy konkrét dátum utolsó napnak, ha előtte már két héttel nem alkalmas a hó síelésre, akkor előbb zárnak, ha viszont utána még bejelentkeznek csoportok, akkor tovább vannak nyitva. Nincs is ezzel semmi probléma, érthető a szitu a munkavállalóknak, bár kicsit kellemetlen.

A dolog ott vált gonddá, hogy azt írta a tulaj, hogy 3 hónap próbaidő, na ilyen helyeken általában 2 hét vagy max. 1 hónap szokott lenni, mert ugye az idő elég kevéske. Igazából még ez sem lett volna akkora baj, mert ez nekem is jó volt, akkor lépek le szezon közben, amikor akarok, minden következmény nélkül.

Na de a következő pont kiverte nálam a biztosítékot: szállodában Svájcban a kollektív szerződés alapján kötelező a 13. havi fizu. Kivéve, ha benne van a szerződésben, hogy ha próbaidő alatt szűnik meg a szerződés, akkor a delikvens nem kap 13. pénzt. Na és ezt beleírta a szerződésbe.

Szóltam neki, hogy itt tévedés van, elfelejtette átírni a sablont, legyen szíves javítsa. Mondta, hogy ez direkt van így. Nem voltam biztos benne, hogy direkt akar-e szopatni vagy csak nem gondolta át a dolgot, ezért rákérdeztem: tisztában van-e azzal, hogy ha rossz idő miatt március 30-án bezárjuk a szállodát, akkot sokkal kevesebb pénzt kapok, mint ha március 31-én zárjuk be? Persze, válaszolta, szerinte így volt normális a dolog.

Így történt, hogy nem mentem oda dolgozni.

Mankel 2021.07.23. 14:06:27

@evilwolf: Persze remek spórolás, majd az óránként 20 000 forintot kereső vezető fog linkdinen embereket keresgélni órákig, meg válogatni a több tucat teljesen irreleváns CV között.
Egy normális toborzás így megy.(ez mondjuk képzett és keresettebb munkavállalóknál igaz)
1. A vezető meghatározza mi kell neki pontosan (itt a legnagyobb szakértők is elvéreznek többnyire)
2. A HR-s áttúrja az adatbázisokat és a keresési paraméterek alapján (ha létezik belőle) kiszűri kik lehetnek jók.
3. Felhívja/visszahívja az opciókat. Megkérdezi mennyit akar keresni.
4. A rostán átmentek szakmai interjúznak a vezetővel. Ahol csak mediátori szerepet vállal.
5 a vezető+ a Hr-s megbeszéli ki kik férnek bele (itt már az is játszik mit akar keresni az illető).
6. A győztessel bértárgyalás.

Egy normális felvétel 3 lépcsős és igen ha bármelyiken seggfej vagy ki fogsz hullani, mert lehetsz te a legjobb szakember a világon, ha még egy felvételi folyamat során se tudsz normális, szimpatikusan viselkedni, hogy fogsz a kollégáiddal egy átlag kedden?!

Allaskereso 2021.07.23. 22:19:24

@evilwolf: Nagyon jó ötlet, és jókis tanulság lehetne :D

Allaskereso 2021.07.23. 22:29:26

@So No: Erről eszembe jut a kormánypropaganda, hogy próbáljuk visszacsábítani a külföldön élő és dolgozó magyarokat. Én is éltem külföldön, nos, ehhez egy picit többre van szükség, mint amit Te is tapasztaltál.

Egyébként érdekes a nyelvtudásos téma: tizenévekkel ezelőtt jelentkeztem egy Subwaybe (szendvicsező) Budapesten. Ott volt a házunk mellett, kiegészítő jövedelemnek szántam. Nem kaptam esélyt, mert nem tudtam középfokú nyelvvizsgát (!) felmutatni. Kint Wimbledonban semmit sem kértek egy annál jóval úgymond menőbb helyre, hanem csak interjú és mehettem próbanapra :) Furcsa.

Allaskereso 2021.07.23. 22:31:29

@Végtelen Ciklus: Érdekes tapasztalatot szereztél! Külön meglepő, mert azt gondolnám (ami könnyen lehet, hogy így is van), hogy egy normál helyen kapva-kapnak egy junior programozón.

Mentorokkal én is sajnos hasonlóképpen jártam.

Allaskereso 2021.07.23. 22:34:41

@CoolKoon: Igen, igazad van, sajnos... Biztosan más lenne az ország, máshol tartana, ha - nyilván - máshogy viselkednének.

Remélem azért néhány emberhez eljut, akik tudnak tenni valamit. Öröm számomra, hogy megosztották a HR Portal több oldalán is (Facebook, Linkedin), azt pedig rengeteg HR-es nézegeti :)

Allaskereso 2021.07.23. 22:36:00

@zsu80: Az igen. Három hónapból két hónap a próbaidő? Az meg hogy? :D :(

Allaskereso 2021.07.23. 22:39:36

@Túl sok felhasználó: Hát, sajnos, ezek a szerződések sokszor inkább a munkáltatót védik, mint a munkavállalót. :/

CoolKoon 2021.07.23. 23:13:51

@Mankel: "ha bármelyiken seggfej vagy ki fogsz hullani, mert lehetsz te a legjobb szakember a világon, ha még egy felvételi folyamat során se tudsz normális, szimpatikusan viselkedni." - Szerintem az esetek nagyrészében nagyon nem arról szól a dolog, hogy az álláskereső seggfej valamelyik fordulón, hanem arról, hogy ha van két jelölt, az egyik ostoba, mint a cipőm talpa ("de olyan szépen mosolygott"), a másik viszont értelmes, de nem volt eléggé műmájer, akkor MINDIG az előbbit fogják felvenni, főleg ha a főnökség minden tekintetben a HR-re hallgat.

CoolKoon 2021.07.23. 23:15:11

@Allaskereso: "Öröm számomra, hogy megosztották a HR Portal több oldalán is (Facebook, Linkedin), azt pedig rengeteg HR-es nézegeti :)" - Hát, reméljük a legjobbakat :) Csak ugye azok a fránya félmaffia beidegződések ne lennének....

CoolKoon 2021.07.23. 23:16:30

@Allaskereso: "Ott volt a házunk mellett, kiegészítő jövedelemnek szántam. Nem kaptam esélyt, mert nem tudtam középfokú nyelvvizsgát (!) felmutatni." - Az angol érettségi nem számít középfokú nyelvvizsgának?

CoolKoon 2021.07.23. 23:18:48

@Túl sok felhasználó: Azért szívmelengető azt hallani, hogy Svájcban, ahol aztán tényleg kolbászból kell lennie a kerítésnek (legalábbis ódákat zengenek az ottani munkáról nem is kevesen), szintén viszonylag könnyen belefut az ember ilyen rohadékokba.

Allaskereso 2021.07.23. 23:25:35

@CoolKoon: Sajnos, nem számít annak az angol érettségi. Legalábbis akkor nem számított, most nem tudom. A vicces az, hogy már se Subway nincs nagyon Budapesten (egyről tudok összesen), és az a kölcsönző cég is megszűnt :D

Túl sok felhasználó 2021.07.24. 00:07:57

@CoolKoon: Simán belefutsz ilyenbe Svájcban is, főleg a turizmusban/vendéglátásban fordulhat elő, mert ott sok a külföldi munkavállaló, akik annyira nem beszélik a nyelvet, hogy az ilyen jogi csavarást kiszűrjék.
Csak azt nem értem azóta sem, hogy miért gondolta a tulaj, hogy beleugrok a dologba. Benne van az önéletrajzomban, hogy anyanyelvi szinten beszélek németül, hülye sem vagyok, hiszen gazdasági főiskolát végeztem (ma már egyetemnek mondják), plusz nem egy szobalány pozícióról beszélünk, hanem igazgatóhelyettes lettem volna ott (igen, van megfelelő tapasztalatom az állás betöltéséhez).

Túl sok felhasználó 2021.07.24. 00:10:56

@Túl sok felhasználó: Mondjuk azt még hozzá kell tennem, hogy a fizu, amit átveréssel kaptam volna, azért annyi lett volna, amiből három hónap alatt tudtam volna venni egy új autót, mondjuk egy Skoda kategóriájút, de Svájcban ebben a pozícióban ugye még jobban keres az ember.

CoolKoon 2021.07.24. 00:23:03

@Allaskereso: "az a kölcsönző cég is megszűnt :D " - Ez mondjuk mindig jó hír. Bár mifelénk ritka mint a fehér holló, azért csak kiszelektálja a piac az ilyeneket is.

CoolKoon 2021.07.24. 00:28:08

@Túl sok felhasználó: "Csak azt nem értem azóta sem, hogy miért gondolta a tulaj, hogy beleugrok a dologba. " - Gondolom ugyanazért, amiért itthon is ugyanezt hiszik: mert félmaffia rohadék, azért. Nálam is bepróbálkozott (informatikus pozíció kapcsán) ilyen hasonló suttyó féléves szerződés + 3 hónap próbaidő kombóval. Utána meg még megkérdezte, hogy számolhat-e velem a következő hónaptól (ami két hét múlva lett volna) :D

Mankel 2021.07.24. 11:00:32

@CoolKoon: nos normál esetben ez a szakmai vezető hibája nem a HR-é. Olyat még nem láttam sehol, hogy (nem lezsírozott embereknél) a szakmailag sokkal gyengébbet vennék, mert annyival jobb fej volt a butább. Ha ez volt akkor a szak ai vezetőt is becsapta.
Olyat igen, hogy az eggyik 10-15%kal jobb volt a, másik meg sokkal szimpatikusabb és a szimpatikusabbat választottuk. Pláne ha kevesebbet kért. Aztán meg megtanulta amit nem tudott. Úgy se kapsz kész embert. Sokkal fontosabb a tanulási hajlandóság, meg az összeférhetőség, mint a tényleges tudás. Azt lehet pótolni motivációt a tanulásra, a többi emberrel való összeférhetőséget nem.

Mankel 2021.07.24. 11:05:39

@CoolKoon: mondom nem szalagra keresgélek, hanem IT-t és nem egy nem két esetben előfordult,hogy impresszív volt az önéletrajz, de annyira beképzelt módon viselkedett az illető, hogy inkább a nagyságrenddel gyengébbet választottuk.

CoolKoon 2021.07.24. 22:47:10

@Mankel: "Sokkal fontosabb a tanulási hajlandóság, meg az összeférhetőség, mint a tényleges tudás." - Ó igen. Voltam egy ilyen interjún: szakmai interjúztató el volt tőlem ragadtatva, vigyorogva mondta, hogy nem is tud tőlem olyat kérdezni, amire nem tudom a választ. A másik, ilyen tipikusan unszimpatikus bankár menedzser pofán látszott, hogy nagyon rühell. Nem is vettek fel. És ebből azt szűrtem le, hogy általában máshol is ez megy: a szakmai vezető véleménye lényegtelen, a menedzsert meg nem az illető tudása/tanulási készsége érdekli, hanem hogy mennyire tud jópofizni.

"Olyat még nem láttam sehol, hogy (nem lezsírozott embereknél) a szakmailag sokkal gyengébbet vennék" - Én konkrétan olyanról többször is hallottam már, hogy a szakmában jártas illetőt nem vették fel, mert túl öreg volt (ugye 50 felett inkább ássa el magát az ember, 55 felett pedig jobb ha mindjárt a vonat alá ugrik inkább, ez is egy igencsak undorító aspektusa a HR-es kiválasztási folyamatnak ugyebár), a többiek pedig mind nem értettek hozzá eléggé, így inkább nem is vettek fel senkit, és tovább hirdették a helyet (tán még ma is hirdetik).

"mondom nem szalagra keresgélek, hanem IT-t" - Én is IT-ről beszéltem, és amiket hallottam, azok közül egyik se szalag melletti munkával volt kapcsolatos.

"annyira beképzelt módon viselkedett az illető, hogy inkább a nagyságrenddel gyengébbet választottuk" - És bevált? Vagy inkább a próbaidőn belül el lett küldve, mert reménytelen eset volt?
süti beállítások módosítása