Hurrá, állást keresek! :(

Hurrá, állást keresek! :(

Miért ne legyél bolti eladó?

2016. június 11. - Allaskereso

bolti-elado.jpgA címmel ellentétben, itt nem arról lesz szó, hogy ne dolgozz eladóként vagy bármiféle leértékelése a kereskedelemnek mint szakmának.

Éveken keresztül dolgoztam eladóként, és nagyon nehéz volt egy-egy ilyen állásra bekerülnöm, pedig rengeteg ilyen hirdetéssel találkoztam. Azt láttam, hogy egyre profibb az önéletrajzom, egyre jobban ismerem a másik oldalt (a HR szakmát), mégsem lesz jelentősen könnyebb a helyzetem a munkaerőpiacon. Abszolút könnyített a dolgokon, és viszonylag gyorsan (1-2 hónapon belül) tudtam új munkát találni, viszont nem olyat, ami nekem igazából kell.

Később sikerült ebből a körből kijönnöm, és irodai dolgozó lettem. Az egész úgy kezdődött valahogy, hogy ismerős beajánlott egy cégbe irodavezetőnek, mert kiesett az ott dolgozó lány. Összesen 2 hétről lett volna szó, legfeljebb 4-ről, attól függően, hogy mikor tud visszatérni az elődőm. Végül úgy történt, hogy ő tovább betegeskedett, én pedig ott maradtam. És mivel jól végeztem a munkám, a másik lány pedig teljesen bizonytalan volt, így állandóra én vettem át a helyét, az illetőt pedig elbocsátották.

Teltek az évek, közben országot és munkát váltottam, majd ismét hazajöttem. Végül egy munkaerő-közvetítő cégben kötöttem ki.

Részben munkámból adódóan, részben csak úgy, néha elém kerül egy-két álláskeresői történet, egy-két komment közösségi oldalakon. Sokan sajnálatosan még mindig ott tartanak, ahol én is annak idején: számtalan jelentkezés, nulla reakció, hosszú álláskereső időszak, kilátástalanság. Legutóbb, ami igazán emlékezetes volt, az egy komment a facebook-on. Érettségizett munkatársakat kerestek egy céghez. Nem volt más elvárás, mivel speciális szakterület, ami kevés van az országban, így nem vártak el mást, mivel ők maguk képzik ki a munkavállalóikat (egy nagyvállalatról beszélünk egyébként). A komment így szólt: "Csak érettségivel lehet?" A korrekt válasz a cég részéről (közvetítő cég): "Igen, érettségizett kollégákat keres a megbízó cég." Válasz: "Ez magyarország ;)" Így, kisbetűvel és kacsintós smiley-val. Mindehhez hozzátartozott egy fura profil.

Tévedés ne essék: nem ítélem el, ha valakinek nincs érettségije, hiszen egyrészt attól még szakmája lehet, másrészt nekem sem volt sokáig, felnőttként tettem le én is. De!

Sajnos, tudni kell, hogy manapság mire van igény. Ahogyan fejlődik az informatika, a tudomány, úgy változnak az igények is. Manapság érettségi nélkül állást keresni, nagyjából a lehetetlen kategória. És csak érettségivel is. Persze, vannak kivételek, de itt nem erről van szó.

Hogy jön ide a címben szereplő bolti eladós példa?

Én bolti eladóként dolgoztam évekig. Ez egy olyan szakma, amiből van sokezer az országban. Rengeteg cég van, akik ilyen pozíciót kínálnak, és még "rengetegebb", akik ilyen területen szeretnének elhelyezkedni.

Bátran kijelenthetjük: egy bolti eladós szakma nem éppen biztosíték a túléléshez; a folyamatos munkaviszonyhoz, a stabil megélhetéshez, a normál fizetéshez. Ha elbocsátanak egy cégtől, istentudja, mikor tudsz másikat találni.

Persze, ez nem csak a bolti eladókra vonatkozik. Aki például egy sima, tizenkettő egy tucat irodai, adminisztrációs, asszisztensi, recepciósi állást keres, hasonlóba fog belefutni.

Évekkel ezelőtt nyári munkán egy fejvadász cégben dolgoztam HR asszisztensként. Én kezeltem a beérkező jelentkezéseket. Egy alkalommal meghirdettünk egy recepciósi pozíciót, amire nem voltak komoly elvásárok: némi tapasztalat és angol nyelvtudás (társalgási szinten). Kb. 1.200 jelentkezés érkezett, amikor is a cég ügyvezetője személyesen ment körbe, hogy azonnal le kell állítani a hirdetéseket, mert teljesen eldugítja az e-mailes vonalainkat.

Ezerkettőszáz! És ezek az emberek joggal gondolhatják azt, hogy az elhelyezkedés kilátástalan, és hogy semmibe veszik őket a cégek.

Fel kell ismerni, hogy bizonyos szakmák esetén ez lesz. Fejlődni kell, folyamatosan! Be kell vállalni nyelvórákat, OKJ-s tanfolyamot, másik egyetemet/főiskolát, online tanfolyamot stb. Bármit, amivel fejlődni tudunk.

Minél több a tudásunk (azért hozzátenném: a megfelelő szakterületeken), annál értékesebbek vagyunk a munkaerőpiacon! Annál több lesz a fizetésünk és annál inkább válogathatunk a lehetőségek közül! Jelenleg sok olyan pozíció fut nálunk (mérnökök, IT-sok, speciális képzettséggel vagy épp komoly nyelvtudással rendelkezők), akikre vadászni kell! Akiknek fel kell ajánlani a munkát és ő eldöntheti, hogy él-e vele! Hogy jobb lenne-e mint a mostani. Sőt, nem egy olyan eset is előfordul, amikor a megbízó cég kénytelen emelni a tervezett bért, mivel neki kell az az ember!

Vannak ilyen szintek, és nem is túl magasan. Ahol megteheted, hogy azt mondod: oké, ennyiért és ennyiért dolgozom a cégedben.

Egy szó mint száz: a világ fejlődik, ha boldogulni akarunk, mi sem maradhatunk ugyanott, ugyanolyan szaktudással! És a tudás valóban pénz és hatalom.

Sok sikert :)

A bejegyzés trackback címe:

https://allasom.blog.hu/api/trackback/id/tr18799900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása