Hurrá, állást keresek! :(

Hurrá, állást keresek! :(

Munkanélküli vagyok - Mit tehetnék még?

2013. január 23. - Allaskereso

munkanelkuli.pngA Hosszú ideje munkanélküliként cikk egész sok hozzászólást, kérdést generált, így azt gondoltam, utánajárok még ennek egy kicsit. Természetesen nem azzal a szándékkal, hogy bárkit is hibáztassak, amiért nincs munkája, hanem azzal, hogy megnézzük, mit lehet MÉG tenni, mi az amin lehet MÉG javítani, mik lehetnek még az okok stb.

A személyes tapasztalatom és meglátásom az, hogy valóban nehezebb állást találni, mint évekkel ezelőtt. Ha magamból indulok ki (szakmám nincs, csupán egy gimnáziumi érettségim, amit nem régen levelezőn fejeztem be), azt látom, hogy évekkel ezelőtt ha munkát kerestem, pár hónapon belül találtam is. Nem feltétlenül tökéletes állást, de munkát, amiért pénzt kaptam, nem is annyira nagyon keveset. Méghozzá úgy, hogy annyi hibát követtem el, amennyit csak el lehetett. Az önéletrajzom ritka béna volt, az interjúkban furcsaságokat mondtam, az Expressz.hu-n kívül sehol nem néztem álláshirdetéseket, csak internetkávézóban tudtam netezni… és még sorolhatnám. Számos dologra nem figyeltem és a legtöbb lehetőséggel nem éltem.

Felsorolásszerűen végigveszem azokat, amiket saját magam megéltem, láttam másokon, hallottam személyzetisektől vagy olvastam szakmai anyagokban. Azokat a dolgokat, amik hozzátehetnek még ahhoz, hogy (egyelőre) nem sikerül állást találni.

- Elegendő helyre áramoltatsz ki? Ténylegesen nézd meg, hogy hány darab helyre jelentkezel naponta. Akár E-mailben, akár telefonon, akár személyesen. Akár konkrét álláshirdetésre, akár csak spontán írsz egy mailt egy cégnek, keresnek-e embert. Akár csak úgy, hogy felhívod egy barátod, tud-e valamit. Számold meg és vezess statisztikát. Attól, hogy órákig böngészi valaki az állásos oldalakat és egy helyre sem küld önéletrajzot, mert nem megfelelőek az álláslehetőségek, nem számít. Az álláskeresés szempontjából gyakorlatilag termék nélküli, kidobott idő. (Sajnos.)
Nem gondolom, hogy feltétlenül folyamatosan kellene vezetni ezt a statisztikát, de érdekes dolgok derülhetnek ki, ha egy darabig (vagy épp visszamenőleg) megnézi az ember ezeket a számokat.
Én egyszer ennél a pontnál buktam el. Egy HR-es barátnőm segített ránézni erre. Én magam is meglepődtem, mert azt hittem, keményen keresek munkát. Amikor kétszer annyit foglalkoztam a dologgal, akkortól számítva néhány héten belül meg is volt az aláírt szerződésem.

- Ténylegesen foglalkozol napi 6-8 órát az álláskereséssel? (Azaz heti kb. 30-40 órát, egy teljes munkaidőnyit.) Napi 1-2 óra böngészés hétköznapokon a Profession-ön nagyjából a semmi kategória. Saját tapasztalat.

- Milyen állásokra jelentkezel? Csak olyanra, ami megfog és nagyon tetszik? Ténylegesen megnézel minden lehetséges pozíciót? Erről írtam már korábban, olvasd el.

- Utasítasz el BÁRMILYEN állást is, mondván, hogy nem fizet eleget vagy bármilyen módon is nem megfelelő? Egy korábbi cikk erről szól. A rossz munka adott esetben sokkal jobb, mintha semmilyen munka sincs. El kell vállalni, és közben keresni másikat. Nyilván nem a Zepterrről és hasonló nagyszerű lehetőségekről van itt szó, hanem a tényleges és pénzt hozó, törvényes állásokról.

hr-es_1.jpg- Ellenőriztetted már szakmabelivel, HR-essel az önéletrajzod? Ténylegesen annyira jó? Ha nem hívnak és valóban számtalan helyre jelentkezel és valóban megfelelsz a leírt kívánalmaknak, igenis kell lennie valamilyen bajnak az önéletrajzoddal. Szerintem nem csak egy emberrel kell ezzel kapcsolatban konzultálni, hanem többel is. Miért? Olvastam olyan anyagot az álláskeresés témájában, amelyet egy fejvadász cég vezetője írt. Egy szakmabeli, aki évek óta dolgozik ezen a területen sikerrel. Egy olyan ember, aki általánosan diplomás mérnököket keres. Amit ő írt, majdnem teljesen haszontalan volt számtalan más pozíció esetén vagy olyan esetben, ha nem diplomás emberről van szó.

- Csak a szakterületeden keresel munkát vagy bármit? Szórólapozás, takarítás, gyorsétterem stb. Ez szerintem egyértelmű.

- Jársz a munkaügyi központosok nyakára, hogy segítsenek? Ha nem vagy kemény és határozott, hajlamosak arra, hogy tojjanak Rád magasról és arra, hogy állást szeretnél. Tudnak munkákat ajánlani (bár néha érthetetlen okokból nem akarnak), egész listájuk van; tudnak ingyenes képzésre beíratni, ha képzetlen vagy, netán anyuka vagy éppen elavultnak mondható a szakmád. A munkaügyi központ nem merül ki annyiban, hogy regisztrálsz és kapsz némi segélyt, ami pár hónap alatt meg is szűnik.

- Fent vagy a Facebook-on, Iwiw-en stb. hogy ismerőseid elérhessenek? Vagy hogy elérhesd az ismerőseid esetleges álláshirdetéseit? Ha már Facebook, fent vagy az állásos oldalakon? A Szárnyas Fejvadász például naponta nyomja a számtalan, különféle állásajánlatot és heti szinten írja ki, hogy milyen levelet kapott, amelyben azt írta egy olvasójuk, hogy a segítségükkel tudtak elhelyezkedni.

- Megosztod pár naponta, hogy munkát keresel, és kéred, hogy osszák meg az ismerősök is (hogy az ő ismerőseikhez is eljusson?)

telefonál.jpg- Ismerősöknek szóltál már állásügyben? Nincs szégyellnivaló abban, hogy nincs munkád. Keress meg mindenkit, aki csak szóba jöhet. Nem 2-3 emberről van szó, hanem akár az összes névről a telefonodban vagy az ismerősi listádban az Iwiw-en vagy a Facebook-on. Aki meg emiatt megvet, menjen Isten hírével, de ne legyen a barátod.

- Végighívtad már a barátokat, hogy tudnak-e valamit? Tudják egyáltalán, hogy nincs munkád? Vagy még mindig abban a hitben vannak, hogy ott dolgozol, ahol előtte?

- Regisztráltál már fejvadász cégekhez vagy munkaközvetítő irodákhoz? Számtalan fejvadász cég létezik, és örömmel veszik, ha bővíthetik adatbázisukat, hiszen legközelebb már könnyebb dolguk lesz.

- Szoktál spontán jelentkezni vagy cégek weboldalain a karrier rovatot nézegetni? Vannak nagy cégek, ahol folyamatosan van munkaerő felvétel.

- Hirdetsz álláskereső oldalakon? Frissíted azt? Ez is egyfajta lehetőség. Nemrégen olvastam egy blogon, hogy az illetőt így találták meg. Profession, CVOnline, Expressz… ide lehet regisztrálni és önéletrajzot feltölteni.

- Szoktál Expressz újságot is venni vagy pl. a Pesti Est apróhirdetéseit böngészni vagy csak a neten nézelődsz?

- Szoktál ISMÉTELTEN jelentkezni arra az állásra, ahonnan hetek múltán sem kaptál semmilyen reakciót?

- Ha hónapokig semmilyen reakció sincs a jelentkezésedre, átírtad-e már a cv-det?

- Jelentkeztél-e a munkaügyi központba képzésre vagy átképzésre, ha nincs (vagy elavult) a szaktudásod? A munkaügyi központ weboldalán is vannak álláshirdetések, valamint a várótermükben is ki szoktak függeszteni álláslehetőségeket.

- Olvasod-e a szakmai oldalakat, újságokat arról, hogy miként lehet munkád?

Röviden ennyi jutott az eszembe. Mit gondoltok? Esetleg van még olyasmi, amit érdemes ellenőrizni?

A bejegyzés trackback címe:

https://allasom.blog.hu/api/trackback/id/tr695039382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

allergictostupidity 2013.02.04. 10:03:46

ezt elég jól összeszedted, köszi, nagy segítség :)

Cskádár Péter 2013.03.14. 11:56:43

És ha minderre IGEN a válasz?

rr00 2017.08.25. 14:53:00

én am már nem is tudom hány éve vagyok munkanélküli de nagyon rosszul látok és ezért nagyon nehéz munkát keresni olyat amit el is tudnék végezni valami egyszerűt de olyan nincs :/ váá lehetetlen munkát találnom :'(
süti beállítások módosítása