Hurrá, állást keresek! :(

Hurrá, állást keresek! :(

Nincsenek a szakmámnak megfelelő állások

2012. szeptember 06. - Allaskereso

A minap keresgéltem a választ egy munkajogi kérdésemre, és elvetődtem egy oldalra, ahol egy diplomás pályakezdő írja, hogy fél év alatt kb. 12 helyre küldte el a jelentkezését. Ennek okát úgy határozta meg, hogy nincsenek olyan állások meghirdetve, ahová alkalmas lenne a szakmája alapján vagy ahová elég lenne szimplán az érettségi.

Itt valami nem stimmel. Én éveken keresztül dolgoztam érettségi nélkül (nemhogy diplomám nem volt, de érettségim sem). 12 helyre elküldeni jelentkezést fél év alatt? Napi szinten kellene ennyi helyre jelentkezni...

Most teljesen jóindulatú vagyok, és nem feltételezem azt, hogy ő naphosszat lustálkodott és élvezte a "meghosszabbított" diákságot, és a csak a neki kifejezetten testhez álló állásokat pályázta meg. Hanem abból indulok ki, hogy nagyon nem tudja, mit kellene tennie. Ilyenkor látom azt, hogy az emberek mennyire híján tudnak lenni annak a szakismeretnek, hogy miként kell állást találniuk. És itt most nem a jó állásról beszélek, még csak nem is a megfelelőről, hanem egyszerűen csak egy munkáról, ahonnan havi szinten egy még tűrhető fizetés áramlik be. Talán ez főként a pályakezdőkre jellemző, nem tudom.

ötlet4.pngAzt tapasztaltam az álláskeresős időszakaim alatt, hogy ez a tevékenység egy kreatív tevékenység és bele kell tanulni. Hogy miért nem tanulják ezt meg a diákok még a diákéveik alatt a középiskolában, az jó kérdés - szerintem ez az oktatási rendszer hibája.

Meg kell nézni, hogy milyen iskolá(ka)t végeztem, hogy mihez értek egyébként, mikben van akármennyi gyakorlatom, mit szeretnék megtanulni, mi tartozik még tágabb értelemben a szakmámhoz stb.

Nekem főként kereskedelemben van gyakorlatom (szakma nélkül). Sok ideig dolgoztam eladóként, pénztárosként. Szerettem is. Egy időben azt csináltam, hogy felmentem a szokásosabb oldalakra és beírtam a keresőbe, hogy "eladó" vagy azt, hogy "pénztáros". Erre az oldal leszűrt nekem álláshirdetéseket. Azokra, ha alkalmasnak bizonyultam (tehát nem vártak el szakképzettséget vagy nem középkorú hölgyet vagy erős fizikumú férfit kerestek éjszakára), azokra jelentkeztem.

Ennyi.

De rá kellett jönnöm, hogy ez nem feltétlenül elég, sajnos. Már azért sem, mert a kereskedelem egy olyan szakterület, ahol rengetegen keresnek megélhetést. Tehát kellett még találnom olyan területeket, amire még alkalmas lehetek. Először is, évek óta számítógépekkel dolgozom, levelezek, netezek, egy időben hirdetéseket adtam fel egy ingatlanos cégnek, szövegszerkesztésben egészen otthon vagyok. Elkezdtem nézegetni, hogy milyen állásokra jelentkezhetnék még a fenti eladó-pénztárosi pozíciók mellett. Adatrögzítés például. Ilyet csináltam is régebben. Vagy ajánlották nekem a telefonos ügyfélszolgálatot. Barátnőm mondta, hogy ott napi szinten kell számítógépes programokat használni (céges adatbázist, weboldalt), így ha ilyesmiben otthonos vagyok, az náluk konkrétan (egy bankban dolgozik) előny.

szakmák.jpgAztán: tudok főzni, évek óta én főzök magamra. Tény, nem pályázhatok meg egy szakács állást, ellenben konyhai kisegítőnek tudok jelentkezni. Vállaltam is ilyen nyári munkát, tehát konkrét tapasztalatot is írhatok már.

Tehát a kereskedelmi állásokon felül: általános adminisztrációs állások, multicégek ügyfélszolgálatai (Vodafone, Telenor, bankok, internetes és kábeltévé szolgáltatók), adatrögzítés, konyhai kisegítő munkák. És ezen felül vannak még a szakképzettséget nem feltétlen igénylő munkák (szórólapozás, takarítás), és mivel jelenleg is tanulok, korrepetálhatnék is gyerekeket.

Magyarul: ha nekem van egy magyar tanári szakos diplomám, akkor nem csak magyar tanári állásokat keressek. Ez alapvetően szörnyű, hiszen azért tanult meg az ember egy szakterületet, mert azon szeretne dolgozni, érvényesülni, és nem könnyű lejjebb adni. De nem erről van szó, hanem arról, hogy találunk egy kevésbé (vagy egyáltalán nem) szakmába vágó munkalehetőséget, elkezdünk dolgozni, és közben folyamatosan keresünk jobbat vagy a szakmánknak megfelelőt.

Mi a véleményetek erről?

A bejegyzés trackback címe:

https://allasom.blog.hu/api/trackback/id/tr544758314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gógyimogyi 2012.09.17. 18:48:51

Nekem az lenne a véleményem....nem tudom, hogy azóta szereztél-e érettségit vagy diplomát, mert ezek nélkül nem hiszem, sőt teljességgel kizárt, hogy be tud valaki kerülni egy multihoz, szóval ezzel nem értek egyet. (pl. vodafone, vagy bármely bank)
A másik dolog pedig az, hogy nem fognak egy olyan embert felvenni mondjuk konyhai kisegítőnek, akinek magasabb végzettsége van, hiszen amint talál a képzettségének megfelelő állást, azonnal kilép. Erre egy munkáltatónak nincs szüksége és nem fog alkalmazni.
Az meg hogy ki, mennyi jelentkezést küldd el egy nap....semmit sem számít. Annak mi értelme van, hogy 10 ből 2 állás az, ami valóban érdekel, a többi meg csak azért, hogy elmondhasd, márpedig te napi 20 mailt küldesz...ugyanmár.

Allaskereso 2012.09.17. 21:52:41

@gógyimogyi: Igen, azóta szereztem már érettségit és továbbtanultam. A multis témával nem teljesen értek egyt: Tesco-ban például előszeretettel alkalmaznak embereket érettségi nélkül is. Engem is felvettek volna (végül egy másik munka mellett döntöttem), sőt, a vizsgáztató fiú is mondta, hogy munka mellett csinálta meg a gimnáziumot.

Nem azt írtam, hogy menj el olyan helyre, ahová nem fognak felvenni a "túlképzettséged" miatt. Hanem, hogy nézz körül, milyen más helyre jelentkezhetsz MÉG. Csak ennyi. Hogy hová nem, az mindegy, azt kell keresni, hová IGEN. A lényeg, hogy további lehetőségeket kell keresni.

Az valóban nem számít, hogy ki hány olyan állásra küldi el az önéletrajzát, ahová akkor sem fog elmenni, ha behívják. Ez totál felesleges, így van. Itt szerintem senki sem írt ilyet. Csak sajnos néha az a helyzet, hogy nem csak azt kell megpályázni, ami valóban érdekel és szívesen csinálnád, hanem a többit is, amire alkalmas vagy. Ha pénzre van szükséges. Azután ráérsz jobbat találni.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2012.10.17. 20:17:30

Egyetértek, minden olyan lehetőséget meg kell ragadni, ahol a tudása (nemcsak tanulmányai) alapján alkalmas lehet az ember. És nyilván nézni kell, milyen munkára jelentkezik az ember. Takarítóként a rendszeretettel lehet érvelni, nem a diplomával, konyha kisegítőként azzal, hogy ismeri a konyhai munkafolyamatokat stb.
És igen, nem tanították sehol az álláskeresést. Vagy rájön valaki magától, vagy nem. Ill. szerencsére vannak nagyszerű blogok a témában ;)

Allaskereso 2012.10.23. 22:00:37

@jobangel: Így van. És igen, vannak hasznos blogok a témában... :)

jakusovszky.robi 2014.10.03. 09:55:07

Szerintem a nagyobb álláskereső portálokon egészen jól lehet szemezgetni az állásokból pl: CV-Online és társai , szóval nincs veszve semmi :)

Allaskereso 2014.10.26. 19:42:23

@jakusovszky.robi: Kedves Robi! A többi kommented kimoderáltam, mivel spamszerűnek találtam. Ezt fennhagyom, mivel egyetértek azzal, amit írsz, de kérlek, ne használd a blogom reklám célokra. Megértésed köszönöm. :)

László Vermes 2016.11.21. 10:38:01

Van itt azért más is. A rendszerváltás óta illetve az újabb generációk megjelenésvel(x,y,z) átalakultak a munkavállalási szokások.Az is tény hogy magyaroroszágon nincs elegendő vállalható emberbarát munkahely .Ma már az emberek (itt is) egyre inkább nem vállalják a többműszakos vagy folyamatos műsszakal járő gyártó termelő üzemi vagy gyári munkavégézéseket.Sőt ma már az építőipari munkákat is csak egy egyre szükülő réteg hajlandó elvállalni .De sorolhatnám magyaroroszágon hiányzik a mobilitás az ingázásra való hajlandóság aminek fő okai fizetések, a drága üzemanyag biztositás műszaki vizsgadijak stb illetve hát az hogy ma még mindig luxuscikknek számit az autó egy családban.Kocsi nélkül pedig meglehetősen bonyolult dolog eljutni 60-80km-re egy másik városban vagy településen található munkahelyre . Alacsony fizetés és az európána nálunk egyedülállóan magas munkabért terheló adók mértéke (35-42% os SZJA) is közvetett módon gátló tényezője a mukaerőpiac fejlődésének.

Allaskereso 2016.12.02. 18:05:39

@László Vermes: Egyetértek abszolút. A cikket még 2012-ben írtam, szerintem nagyon sok minden változott ez alatt az idő alatt a munkaerő-piacon. Az erősen megnövekedett albérlet- és ingatlanárakról nem is beszélve.
süti beállítások módosítása